حجاب و عفاف
حجاب نشان وقار و علامت افتخار زن است
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مرداد 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

تر فروغ نیلچی‌زاده در گفت‌‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در شهرکرد، با اشاره به اینکه عفاف و حجاب یک ارزش انسانی و اصالتا یک ارزش توحیدی است، تصريح كرد: عفاف و حجاب در جامعه ایرانی یک ارزش است که کوتاهی تربیت یافتگان در پاسداری از این ارزش باعث شده عفاف و حجاب در جامعه جوان امروز به عنوان یک ارزش انسانی تلقی نشود که با چنین نگاهی در عرصه تربيت با مشكل مواجه مي شويم و اختلال تربیتی در خانواده به وجود مي آيد.

 
وی افزود: در راستاي ارائه راهكار ريشه اي براي عفاف و حجاب، بايد ديدگاه اسلام جهت تبديل اطلاعات به دانش، دانش به بينش، بينش به انگيزه و انگيزه به باور بازشناسي در جامعه اجرايي شود.
 
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب باید در جامعه جوان امروز تبدیل به یک ارزش شود، خانواده را اولین عامل مؤثر در عرصه تربیت براي تبديل ارزش عفاف و حجاب به باور دانست و ابراز تأسف کرد كه به دليل واسپاري مسئوليت به مدرسه و تلويزيون؛ حتي برخي خانواده هاي مذهبي هم اكنون فاقد سبك تربيتي هستند.
 
نيلچي زاده با بیان اینکه در دنياي ديجيتال امروز، بسیاری از خانواده ها به دلیل تغییر موقعیت اجتماعی فرزندان مرعوب شده اند، گفت: تفاوت سواد و مدرک فرزندان با بزرگترها باعث شده خانواده ها احساس کمبود کنند و گاها فکر کنند چون سواد كمتری از فرزندان خود دارند، باید گفته های فرزند خود را بپذیرند.
 
وي بيان داشت: در گذشته نیز بين فرزندان و والدین اختلاف فرهنگ وجود داشته است؛ اما فرایند تربیتی و نحوه تعامل والدین آن دوره، یک تربیت قرآن محور بود؛ چرا که در قرآن پس از توحید، احسان به والدین مطرح می شود و احترام به والدین به یک شاخصه مهم تربیتی تبدیل شده، و فرزند داراي پست و مقام بالا، دست پدر و مادر خود را می بوسید.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: در گذشته این احترام و ادب از خانواده شروع و سایر آموزش ها نیز با آن همراه می شد؛ اما الآن در دروس آموزشی مشکل فرزندسالاری وجود دارد؛ یعنی دیگر والدسالاری یا حق سالاری نیست، بلكه فرزندسالاری است؛ فرزندی که هنوز خودش ارزش ها را نمی شناسد.
 
نيلچي زاده اختلال عميق تربيتي، مرعوب بودن والدين، اهميت به مسائل بي اساس و ظاهري و ضعف اعتقادي والدين را از مهمترين دلايل انتقال ناقص فرهنگ عفاف و حجاب از والدين به فرزندان برشمرد.
 
وي با بیان اینکه خانواده ها تربيت فرزندان خود را به تلویزیون، فضای نت و غيره می سپارند، هشدار داد: این موضوع برای کسی که اعتقاداتش نهادینه و عمیق نشده باشد، خطرناک است؛ چرا كه هم اكنون سعي دشمن بر ترويج فرهنگ برهنگي مي باشد.
 
مشاور امور دختران و زنان در وزارت ورزش و جوانان تأکید کرد: در اين فضا هم بايد آموزش دهیم و هم توانایی ارائه اطلاعات را داشته باشیم تا حدي كه بیش از فضاهای منفی يا حداقل به همان اندازه تولید محتوا داشته باشیم.
 
نيلچي زاده فعالیت خودجوش جوانان در قالب NGO ها که بر اساس باور، عشق و اميد باشد را نیز در این راستا مؤثر دانست.
 
وي با پیشنهاد اینکه دختران و پسرانی كه اين باور را دارند بايد به صورت شبكه اي فعاليت كرده، و به صورت حلقه هاي شبكه آبشاري همديگر را تحت تأثير مثبت قرار دهند، افزود: اين طرح مي تواند تأثيرگذاري مناسبي داشته باشد همچنانكه گروه هاي اينچنيني در كشور هايی چون آمريكا نیز تشكيل شده است و به عنوان مثال برخي پسرها و دخترهاي آمريكايي انگشتر خاصي را بدست مي كنند به نشانه اینکه قبل از ازدواج هيچ رابطه اي با جنس مخالف ندارند.
 
مشاور امور دختران و زنان در وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: با وجود برنامه ریزی هایی که جهت ترويج بي بند و باري جنسي مستقيما از طريق كنگره آمريكا ارائه شده، و بودجه آن از طريق موصاد و سازمان هاي جاسوسي آمريكا، انگليس، اسرائيل و بعد آلمان و فرانسه تأمین می شود، حجاب مهمترين سنگري است كه جلوي بي بند و باري جنسي را مي گيرد.
 
نيلچي زاده خاطرنشان کرد: هم اكنون امر عفاف و حجاب به اشتباه يك امر حكومتي تلقي مي شود؛ در حالي كه امر عفاف و حجاب يك موضوع بنيادي خانواده است.
 
وي افزود: در حال حاضر اگر خانمي با حجاب نامناسب در جامعه ظاهر شود و نيروي انتظامي با وي برخورد كند، مظلوم نمايي شده و مردم از آن خانم پشتيباني مي كنند؛ چرا که بدليل آموزه هاي غلط و اطلاع رساني اشتباه و ناكافي، مردم فكر مي كنند كه عرصه آزادي شخصی است.
 
این استاد دانشگاه بیان داشت: كشور ما اطلاعات خوبي در زمينه لزوم عفاف و حجاب دارد؛ اما اين اطلاعات به اطلاع نخبگان نمي رسد و چون مردم احساس نمي كنند با اين كار در معرض تهديد هستند، برخی به حضور افراد بی حجاب در جامعه كاملا شخصي نگاه مي كنند.
 
نيلچي زاده رسیدگی به موضوع عفاف و حجاب را براي كشور يك مسئله امنيتي دانست و هشدار داد: دشمنان نظام اسلامی بودجه هاي زيادي را براي از بين بردن حجاب اختصاص داده اند مثل گلدكوئيست ها که بنا بر اعلام ستاد امنيتي كشور مشخصا از انگليس حمايت می شوند.
 
وي تأکید کرد: همانطور كه مردم انرژي هسته اي را جزو حقوق خود تلقي کرده، و از دانشجو تا نخبگان كشور آن را لازم مي دانند و حتي سياسيوني كه مي خواستند از زاويه ضعف نسبت به استكبار بنگرند، نمي توانستند صراحتا مخالفت كنند، اطلاعات لزوم وجود عفاف و حجاب در جامعه نیز بايد به حدی مستدل و محكم در اختيار مردم قرار گيرد كه مردم به يقين برسند.
 
مشاور امور دختران و زنان در وزارت ورزش و جوانان عنوان كرد: امروز عدم اطلاع رساني درست و به موقع، عدم تبيين دقيق و مستمر و عدم تفكيك اصول از رفتارهاي سليقه اي باعث شده است كه حتي براي شعار «مرگ بر آمريكا» در مجامع علمي عده ای معتقد باشند كه همه چيز ما از آمريكاست و اين شعار  بی معني مي باشد.
 
نیلچی زاده گفت: نيروي انتظامي نیز با اطلاع رسانی ماجراي آسيب هايي كه به دلیل ضعف حجاب و عفاف به جوانان و نوجوانان وارد شده است مي تواند به حل این معضل كمك كند؛ چرا كه وقتی مردم بدانند سلامت خانواده و دختران و پسران تا چه اندازه به عفاف و حجاب بستگي دارد، بخش عظيمي از مشکلات حل خواهد شد.
 
وی عرصه تربيتي، عرصه ايماني، عرصه عدم اطلاع رساني و رسانه ها را به عنوان عوامل اصلي و نقش آفرین در حل معضلات بی حجابی و بد حجابی در جامعه برشمرد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حجاب زن به خاطر امنيت هيچ مردي نيست، خاطرنشان کرد: اگر حجاب زن به خاطر امنيت و راحتی مردان باشد، نهايت ظلم است و بر اساس آیه «و لا تزروا وازرة وزر اُخري» توحيد قبول نمي كند كه انسانی تلاش كند و ميوه و ثمره آن در جيب ديگري باشد و اين خلاف عقل، ديانت و عدالت است.
 
نیلچی زاده تصریح کرد: برداشتی که حجاب و عفاف زن را به خاطر امنیت مردان می داند ناشی از عدم فرهنگ سازی در جامعه است؛ در حالی که درخت حجاب براي امنيت زن است و امنیت مردان که از حجاب زنان جامعه نشأت می گیرد، به عنوان سايه درخت است.
 
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مرداد 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

ایشان مبنای مشكلات دنیای امروز در مورد مسئله زن را نگاه غلط غرب به جایگاه و شأن زن در جامعه و كج فهمی نسبت به موضوع خانواده برشمردند و تأكید كردند: این دو مشكل موجب شده است كه موضوع زن در دنیا، به یك بحران تبدیل شود. 
 
ایشان در تشریح نگاه ظالمانه غرب به «زن»، افزودند: در نامعادله‌ای كه غرب تدریجاً در جوامع مختلف تبلیغ و القا كرده است، بشریت به دو بخش تقسیم می‌شود؛ «مردان» كه طرف ذینفع به شمار می‌آیند و «زنان» كه طرف مورد انتفاع و مورد استفاده هستند. 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: براساس همین مبنا و نگاه غلط، اگر زنان بخواهند در جوامع غربی نمود و شخصیت یابند، باید حتماً به گونه‌ای رفتار كنند كه مردان یعنی طرف ذینفع می‌خواهند و می‌پسندند كه این اهانت بزرگترین ظلم و حق كشی در حق زنان است. 
 
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش سازمان یافته و تدریجی سیاست گذاران راهبردی غرب برای جا انداختن این فرهنگ غلط در افكار ملت‌ها، خاطرنشان كردند: به همین علت، امروز اگر كسی رفتار مبتنی بر جذابیت‌های زنانه را در محیط‌های عمومی محكوم كند، مورد هجوم و جار و جنجال دستگاه‌های تبلیغاتی و سیاسی غرب قرار می‌گیرد. 
 
ایشان علنی شدن مخالفت با حجاب در غرب را از دیگر پیامدهای نگاه ظالمانه به مسئله زن دانستند و افزودند: غربی‌ها مدعی‌اند كه حجاب یك مسئله دینی است و در جوامع لائیك نباید ظهور پیدا كند اما علت واقعی مخالفت غرب با حجاب این است كه سیاست راهبردی و بنیانی غرب درباره زن یعنی عرضه شدن و هرزه شدن زن را با چالش روبرو می كند و مانع تحقق آن می‌شود. 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به گزارش‌های مراكز رسمی جهانی، سست شدن بنیان خانواده، رشد سریع تجارت شرم‌آور و رقت بار زنان – پدیده كودكان نامشروع و زندگی‌های مشترك اما بدون ازدواج را از پیامدهای شوم نگاه مبتنی بر سوءاستفاده غرب به مقوله زن دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی باید بطور صریح و بدون پرده پوشی، مبانی غلط غرب در مقوله زن را مورد هجوم و انتقاد جدی و بی‌وقفه قرار دهد و به مسئولیت خود در دفاع از جایگاه و شأن حقیقی زنان عمل كند. 
 
ایشان نگاه غلط به خانواده را مشكل دومی دانستند كه باعث بروز بحران مربوط به زنان در جوامع غربی شده است. 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه افزودند: برخلاف غرب، نظر اسلام درباره خانواده و جایگاه زن بسیار روشن است و پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) در سخنان مختلف بر این جایگاه رفیع تأكید كرده‌اند. 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تحقق دیدگاه و خواسته اسلام درباره زن و خانواده را، نیازمند پشتوانه قانونی و ضمانت اجرایی خواندند و خاطرنشان كردند: با وجود همه كارهایی كه پس از انقلاب انجام شده است، هنوز درباره زن و رفتار در محیط خانواده، كمبودهای زیادی وجود دارد كه باید برطرف شود. 
 
ایشان تأكید كردند: محیط خانواده برای زن باید محیطی امن، با عزت و آرامش بخش باشد تا زن بتواند وظیفه اصلی خود را كه حفظ خانواده است به بهترین وجه انجام دهد. 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نگاه و حركت هولناكی كه قبل از انقلاب درباره زنان رایج بود، افزودند: زن ایرانی به علت گوهر ناب ایمان، بر آن موج مخرب فائق آمد و به یكی از پایه‌های اساسی پیروزی و استمرار انقلاب تبدیل شد. 
 
رهبر انقلاب اسلامی نگاه خوشبینانه به روند ارتقای جایگاه زنان در سه دهه اخیر را نگاهی واقع بینانه خواندند و با اشاره به پیشرفت‌های تحسین برانگیز زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بویژه علمی افزودند: در قله پرافتخار این روند، مادران و همسران شهیدان، رزمندگان و جانبازان به عنوان اسوه‌های صبر و مقاومت، همچون كوه ایستاده‌اند و به دیگران درس ایثار و ایمان می‌آموزند. 
 
رهبر انقلاب افزودند: البته این نگاه خوش بینانه نباید مانع دیدن ضعف‌ها بشود بلكه باید با شناخت دقیق نقائص و مشكلات و برطرف كردن آنها، روند موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی را در مقوله «زنان» شتاب بخشید و بر فرهنگ غلط غربی رایج در دنیا فائق آمد. 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: عمده كارهای مربوط به مقوله «زن» باید با مطالعه و اندیشه ورزی زنان و ارائه راهكارهای اجرایی حل مشكلات انجام شود تا به فضل الهی، زنان و دختران جوان، گام‌های بلندتری در این زمینه بردارند و ایران اسلامی روز به روز به اهداف متعالی خود نزدیكتر شود. 
 
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه مسئله زن و خانواده یكی از موضوعات مهم برای بحث و مطالعه و اندیشه ورزی است، خاطرنشان كردند: بر همین اساس یكی از سلسله نشست‌های اندیشه های راهبردی در آینده، به موضوع زن و خانواده اختصاص خواهد یافت. 
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای با دعوت از همه بانوان اندیشمند برای مشاركت جدی در مباحث مربوط به این نشست، افزودند: باید فصول مربوط به مسئله زن بصورت تخصصی و علمی و با تكیه بر منابع اسلامی و فكر ناب انقلابی بررسی و در نشست اندیشه های راهبردی مطرح شود تا نتایج آن مبنای برنامه ریزی و عمل قرار گیرد. 
 
در ابتدای این دیدار 10 نفر از زنان فرهیخته، نخبه و روشنفكر دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی بیان كردند. 
 
خانمها: 
 
• شایسته خو، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر مكتب نرجس مشهد 
• دكتر فرشته روح افزا، دكترای الكترونیك و استاد دانشگاه 
• دكتر نفیسه اسماعیلی، استاد دانشگاه و رئیس بیمارستان رازی 
• دكتر فاطمه فراهانی، دكترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه 
• دكتر شكیبا محبی تبار، فرزند شهید و دكترای تخصصی رادیوتراپی و اوكولوژی 
• مهندس سرور فاضلی پور، كارشناس ارشد مدیریت اجرایی 
• دكتر شایگان، استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی 
• دكتر قنبری، استاد حوزه و جامعه الزهرا 
• معصومه حاج حسینی، استاد حوزه و دانشگاه 
• و سركار خانم قوی، عضو هیأت علمی دانشگاه 
 
در سخنان خود بر این نكات تأكید كردند: 
 
• ضرورت ارزیابی كیفی در حوزه های علمیه و پرهیز از رقابتهای كمی 
• حضور زنان فاضله و اندیشمند در شورای مدیریت حوزه علمیه 
• پیشنهاد تشكیل شورای فقهی خواهران برای مسائل مستحدثه 
• تمركز حوزه های علمیه خواهران با مدیریت خواهران فاضله 
• ناهنجاریها و نابسامانی های عمیق زندگی فردی و اجتماعی زنان در غرب، اثبات كننده كذب بودن ادعاهای لیبرالیزم و غرب مبنی بر حمایت از زنان 
• ضرورت تلاش برنامه ریزی شده برای اصلاح و ارتقای جایگاه اجتماعی زنان 
• نقش چندگانه زنان در تحقق اهداف «جهاد اقتصادی» 
• تلاش مستمر برای تقویت فرهنگ عفاف و حجاب 
• تبیین الگویی اسلامی – ایرانی برای افزایش حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه به موازات تقویت نقش آنان در خانواده 
• لزوم نگاه سیستماتیك و مبتنی بر آموزه های دینی در دستگاهها و سازمانهای متولی امور زنان 
• حضور بیشتر زنان در شوراهای تصمیم سازی و تصمیم گیری در كشور 
• توجه لازم به سلامت معنوی افراد جامعه 
• افزایش ایجاد و گسترش بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی زنان 
• راه اندازی كرسی های نظریه پردازی در مسائل زنان 
• اهمیت نقش و جایگاه بنیان خانواده و مقابله با جنگ نرم دشمن 
• اهتمام به حل مشكلات قضایی بانوان با رویكرد برطرف كردن نواقص قوانین قضایی خانواده 
• ضرورت توجه حقیقی رسانه ها بویژه رسانه ملی به عمق نگاه اسلام به زنان 
• لزوم پرهیز جدی رسانه ها از تبلیغ مستقیم یا غیرمستقیم الگوهای ضد ارزشی و بیگانه 
• محكومیت بی توجهی مدعیان حقوق بشر به ظلم مضاعفی كه در حق زنان بحرین و فلسطین انجام می شود. 
• پرهیز از افراط و تفریط و نگاه متحجرانه یا فمینیستی به مقوله زن 
 
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

 

 

 

استاد در حال صحبت بود و می‌گفت: «بچه‌ها چه موقع از انسان، چیزی کم می‌شود؟»

 

یکی گفت: «وقتی مثلاً رژیم بگیرد وزنش کم می‌شود.»

 

دیگری گفت: «وقتی مثلاً پولش را گم کند» آن دیگری گفت: «وقتی ...»

 

و استاد گفت: «آیا فقط در مادیات است که از انسان چیزی کم می‌شود؟» بچه‌ها ساکت ماندند و به فکر فرو رفتند.

 

استاد: «مثلاً آیا اگر رفتاری ناشایست و خلاف اجتماعی از ما سربزند آبرویمان کم نمی‌شود؟ اگر یکی از رازهای مهم خود را با نااهل مطرح نماییم چیزی از ما کم نمی‌شود؟ اگر دروغ بگوییم؛ اگر حسادت و کبر بورزیم؛ فخر فروشی کنیم؛ خود‌ستایی کنیم؛ اگر .. .

 

آیا به نظر شما در این حالات چیزی از انسان کم نمی‌شود؟» زمزمه‌ای عمومی شکل گرفت و تقریباً همه‌ی بچه‌ها با کلام یا علامت سر به نشانه‌ی تایید با استاد همراه شدند و اینجا بود که استاد گفت: «عزیزان! آن دخترخانمی که با ظاهری بد و با حجابی ناقص در خیابان ظاهر می‌شود و خود را در معرض نگاه‌های مسموم و هوس‌آلود قرار می‌دهد نیز در حال کم‌شدن است؛ کم‌شدنِ وقار و سنگینی، کم‌شدن عفت و پاک‌دامنی و از همه مهمتر، کم‌شدن اعتبار در نزد حضرت حق‌تعالی و ... .

 

پس چرا گاه می‌گوییم: «مگه با نگاه مردم چه چیزی از ما کم می‌شود؟».

 

یادمان باشد:

 

«کم شدن» فقط کاسته شدن ازوزن یا ثروتِ انسان نیست.

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

 

 

آیا در قرآن آیه ای وجود دارد که بر چادر به عنوان حجاب برتر دلالت کند؟؟؟

در پاسخ باید گفت: در آیه 31 از سوره نور،خداوند به زنان مسلمان دستور می دهد که پوششهای خود را بر روی گریبان هایشان بیاندازند.
" خمر" که در این
آیه آمده است به معنای «لباسی است که زن با آن، سر و سینه خودش را بپوشاند»

که ظاهرا چیزی شبیه مقنعه یا بزرگتر از آن است.

در آیه 33 س
ورۀ احزابخداوند نیز می فرماید: « اى پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه چادر خود را بر خود فرو پوشند. این مناسب‏تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.»[3]

براى جلباب که در این آیه آمده است، دو معنا ذكر شده است: 1- پوششى كه سر و گردن و بالاتنه را مى‏پوشاند (مقنعه). 2- چیزى كه تمام بدن را بپوشاند (چادر).[4] ا
اگر كسى بتواند به شكل صحیح از چادر استفاده كند، مسلماً چادر حجاب برتر است زیرا حكمت‏هاى حجاب در چادر بیشتر یافت مى‏شود، گرچه پوشیدن چادر واجبنیست. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلكه هر لباسى كه

غیر از وجه و كفین(دست‏ها تا مچ) را بپوشاندو موجب تحریك و جلب توجه نامحرمنگردد كافى است ولى باید توجه داشت كه همان طور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند .

حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب ميگردد.
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |
 
 


برای داشتن چشمان زیبا، به زیبایی های مردم و خوبیهای آنها توجه کنید

برای خوش اندام ماندن، غذایتان را با گرسنگان تقسیم کنید

برای داشتن موهای زیبا، آن را از دید نامحرم بپوشانید

برای داشتن فرم مناسب در حالی راه بروید که میدانید هرگز تنها نیستید

انسانها بیشتر از اشیا، احتیاج به تعمیر، نو شدن، احیا شدن مرمت شدن و رهاشدن دارند هیچ وقت هیچ کدام را دور نریزید .

به خاطر داشته باشید هرگاه به دست یاری نیاز داشتید همیشه یکی در انتهای دستان خودتان پیدا میکنید

همین طور که سنتان بالا میرود شما متوجه میشوید که 2 دست دارید یکی برای کمک به خودتان و یکی برای یاری دیگران

زیبایی یک زن به لباسهایی که میپوشد به صورتش و به مدل مویش بستگی ندارد، زیبایی یک زن در وقار و متانت اوست

زیبایی یک زن در آرایشش نیست بلکه در زیبایی واقعی روحش است، مهم این است که او مشتاقانه عشقش را نثار میکند برای همسفر زندگیش
آری زن گوهریست در صدف که هر چه دست نایافتنی تر باشد قیمتی تر است.
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |
 
 

 

معنای لغوی حجاب که در عصر ما این کلمه برای پوشش زن معروف شده است چیست؟ کلمه حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است، و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششی حجاب نیست، آن پوشش حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. در قرآن کریم در داستان سلیمان، غروب خورشید را اینطور توصیف می کند: «حتی توارت بالحجاب» (ص/32) یعنی تا آنوقتی که خورشید در پشت پرده مخفی شد. پرده حاجز میان قلب و شکم را " حجاب " می نامند.
در دستوری که امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر نوشته است می فرماید: «فلا تطولن احتجابک عن رعیتک» (نهج البلاغه/نامه 53). یعنی در میان مردم باش، کمتر خود را در اندرون خانه خود از مردم پنهان کن، حاجب و دربان ترا از مردم جدا نکند، بلکه خودت را در معرض ملاقات و تماس مردم قرار بده تا ضعیفان و بیچارگان بتوانند نیازمندیها و شکایت خود را به گوش تو برسانند و تو نیز از جریان امور بی اطلاع نمانی.
ابن خلدون در مقدمه خویش فصلی دارد تحت عنوان " فصل فی الحجاب کیف یقع فی الدول و انه یعظم عند الهرم "، در این فصل بیان می کند که حکومتها در بدو تشکیل میان خود و مردم حائل و فاصله ای قرار نمی دهند ولی تدریجا حائل و پرده میان حاکم و مردم ضخیمتر می شود تا بالاخره عواقب ناگواری به وجود می آورد. ابن خلدون کلمه حجاب را به معنی پرده و حائل - نه پوشش - به کار برده است.
استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا جدید است. در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقهاء کلمه " ستر " که به معنی پوشش است به کار رفته است. فقهاء چه در کتاب الصلوة و چه در کتاب النکاح که متعرض این مطلب شده اند کلمه " ستر " را به کار برده اند نه کلمه حجاب را. بهتر این بود که این کلمه عوض نمی شد و ما همیشه همان کلمه " پوشش " را به کار می بردیم. زیرا چنانکه گفتیم معنی شایع لغت حجاب پرده است، و اگر در مورد پوشش به کار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود. وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند. زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست. در برخی از کشورهای قدیم مثل ایران قدیم و هند چنین چیزهائی وجود داشته است ولی در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام اینست که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمائی نپردازد. آیات مربوطه همین معنی را ذکر می کند و فتوای فقهاء هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفاده از قرآن کریم و منابع سنت ذکر خواهیم کرد. اما اینکه چطور شد در عصر اخیر به جای اصطلاح رائج فقهاء یعنی ستر و پوشش، کلمه حجاب و پرده و پردگی شایع شده است برای من مجهول است، و شاید از ناحیه اشتباه کردن حجاب اسلامی به حجابهائی که در سایر ملل مرسوم بوده است باشد.

نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |
 
 
در روايات و آيات، ميان «شهوت پرستي» و «عفت»، تقابل جد ي برقرار شده و به دينداران، آموزش داده مي شود كه شهوت پرستان، عفيف نيستند ولي به نظر مي رسد كه معمولاً تنها بخشي از گسترة معنايي شهوت پرستي، مورد نظر برخي دينداران واقع شده است.
 
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

 

 

• فطري بودن حجاب :


به نظر مي‎رسد که عامل اصلي گرايش انسان‎ها، مخصوصاً زنان، به حجاب و پوشش، تأمين يک نياز فطري و دروني به نام حيا و شرم است.شرم، يکي از صفات مخصوص انسان است؛ و انسان تنها حيواني است که اصرار دارد، دست کم، بعضي از اندام‎هاي خود را بپوشاند.

پروفسور اسوالد شوارتز، طبيب و روان‌شناس اتريشي، در کتاب روان‌شناسي جنسي درباره‌ي احساس شرم در انسان‎ها مي‎نويسد: «علاوه بر مردم‌شناسي، تجزيه و تحليل روان‌شناسي نيز ثابت مي‎کند که احساس شرم، يکي از صفات عمده‌ي نوع بشر است. هيچ قبيله‌ي اوليه‎اي، هر قدر هم بدوي بوده باشد، شناخته نشده است که از خود، شرم بروز ندهد و بچه‎هاي کوچک نيز شرم دارند. در طي دوران رشد بشر و هم‌چنين در خلال رشد افراد، بر وسعت موضوعاتي که مورد حمايت شرم قرار مي‎گيرند افزوده مي‎شود. حمايت، وظيفه‌ي مخصوصي است که به عهده‌ي شرم گذارده شده است. کاملاً معلوم است که شرم، قبل از همه چيز از اعضاي تناسلي و وظايف آنها حمايت مي‎کند… ادعاي پيش‌رفت و مدرنيزم خرقه‎اي بر تن بي‎خبري از ارزش‌هاي اساسي است؛ و شرم، نخستين قرباني اين گمراهي اخلاقي است؛ مثلاً نهضت اعتقاد به لختي، نمونه‌ي وحشتناکي از اين ادعاست.»( حداد عادل،1368 ، ص 68)

علاوه بر مطالعات مردم‌شناسي و روان‌شناسي جنسي، از مطالعات تاريخي نيز استفاده مي‎شود که انسان در هيچ مقطعي بدون پوشش زندگي نکرده است؛ و اين مطلب حاکي از وجود شرم و حياي ذاتي انسان است. از آيات مربوط به خلقت حضرت آدم و حوا نيز فطري بودن پوشش و حجاب استفاده مي‎شود. خداوند در قرآن به انسان‎ها هشدار مي‎دهد که مواظب باشند مبادا همان گونه که فتنه و فريب شيطان باعث برهنگي آدم و حوا گرديد، موجب فريب و برهنگي آنان نيز بشود:

«يا بَنِي آدَمَ لا يفْتِنَنَّکُمُ الشَّيطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَيکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ ينْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيرِيهُما سَوْآتِهِما».( سوره‌ اعراف، آيه27)

قرآن هم‎چنين از وسوسه‌ي شيطان براي برهنگي آدم و حوا خبر مي‎دهد:

«فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيطانُ لِيبْدِي لَهُما ما وُرِي عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما».( سوره‌ اعراف، آيه20)
و بالاخره قرآن از کارايي وسوسه‌ي شيطان نسبت به آدم و حوا و خوردن از شجره‌ي ممنوعه و در نتيجه، آشکار شدن زشتي‎هاي آدم و حوا و اقدام آن دو به پوشاندن بدن خود با برگ درختان خبر مي‎دهد:

«فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يخْصِفانِ عَلَيهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ».(سوره‌اعراف،آيه 22)

از تعابير «ينزع عنهما لباسهما» و «ليبدي لهما ما وري عنهما من سواتهما» در آيات فوق به روشني استفاده مي‎شود که انسان قبل از ارتکاب خطا در بهشت داراي پوشش بوده است؛ هم‎چنين ازتعبير «طَفِقا يخْصِفانِ عَلَيهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ» نيز استفاده مي‎شود که به دليل برخورداري آدم و حوا از حيا و شرم فطري، پس از برهنه شدن، فوراً بدن خود را با برگ درختان پوشاندند.البته، علاوه بر عامل فطري که در پيدايش اصل پوشش دخالت اساسي داشته است، عوامل ديگري، مثل محفوظ ماندن بدن از سرما و گرما، گرايش به تجمل و زيبايي، شرايط محيطي، جغرافيايي، قومي و… در پيدايش تعدد و تنوع و مدل‌هاي مختلف پوشش مؤثر بوده‎اند.

• ديني بودن حجاب:

حجاب يکي ازاحکام مسلم دين اسلام است که اصل آن ازضروريات مي‎باشدوآيات و روايات فراواني بر آن دلالت دارد ؛ بنابراين، به دليل شدت وضوح ديني و شرعي بودن حجاب و پوشش، نيازي به بحث درباره‌ي آن نيست.

• آگاهي زنان و دختران از فوايد حجاب :

بدون ترديدبين آگاهي و اعتقاد بيش‎تر و عميق‎تر زنان نسبت به فوايد حجاب و پوشش، و رعايت بيش‌تر حجاب توسط آنها، رابطه‌ي مستقيمي وجود دارد که نمونه‌ي بارز آن را در حجاب فاطمه‌ي زهرا(س) و ديگر زنان اهل بيت(ع) و اصرار آنان بر حفظ حجاب در شرايط سخت اسارت و اعتراض‎هاي افشاگرانه‎ي آنها در مقابل هتاکي‎هاي مخالفان اهل بيت(ع) مي‎توان مشاهده نمود.(عباس قمي،‌ نفس المهموم، ص 254) نقش آگاهي زنان نسبت به فوايد و فلسفه‌ي حجاب، در مقابله با نقشه هاي حجاب‎زدايي استعمارگران درمبارزه‌ي مردم الجزاير بادولت استعمارگر فرانسه وهمچنين مقاومت دانشجويان دختر محجبه در مقابل مقررات ضد حجاب حکومت لائيک ترکيه نيز، قابل توجه است.

هدف و فلسفه‎ وجوب حجاب اسلامي :

‎هدف اصلي تشريع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسيله‌ي تزکيه‌ي نفس و تقوا به دست مي‎آيد:

«إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» ( سوره حجرات، آيه‌ 13)

بزرگوار و با افتخارترين شما نزد خدا با تقواترين شماست.

«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يتْلُوا عَلَيهِمْ آياتِهِ وَ يزَکِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»

اوست خدايي که ميان عرب امّي (قومي که خواندن و نوشتن هم نمي‎دانستند) پيغمبري بزرگوار از همان قوم برانگيخت، تا بر آنان وحي خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوي و حکمت الهي بياموزد؛ با آن که پيش از اين، همه در ورطه‌ي جهالت و گمراهي بودند.

از قرآن کريم استفاده مي‎شود که هدف از تشريع حکم الهي، وجوب حجاب اسلامي، دست‌يابي به تزکيه‌ي نفس، طهارت، عفت و پاکدامني است. آياتي همچون:

«قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ» ( سوره‌ نور ، آيه‌30)
اي رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که اين بر پاکيزگي جسم و جان ايشان اصلح است.

«وَ إِذا سَأَلُْتمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» ( سوره احزاب، آيه‌53)

و هرگاه از زنان رسول متاعي مي‎طلبيد از پس پرده بطلبيد، که حجاب براي آن که دل‌هاي شما و آنها پاک و پاکيزه بماند بهتر است.

«وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِي لا يرْجُونَ نِکاحاً فَلَيسَ عَلَيهِنَّ جُناحٌ أَنْ يضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ وَ أَنْ يسْتَعْفِفْنَ خَيرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» ( سوره نور، آيه 60)

و زنان سالخورده که از ولادت و عادت بازنشسته‌اند و اميد ازدواج و نکاح ندارند، بر آنان باکي نيست که اگر اظهار تجملات و زينت خود کنند، نزد نامحرمان جامه‎هاي خود را از تن برگيرند و اگر بازهم عفت و تقواي بيش‌تر گزينند، بر آنان بهتر است و خدا به سخنان خلق شنوا و آگاه است.

چون نگاه به نامحرم توسط مردان، باعث تحريک و تهييج جنسي آنان و در نتيجه منجر به فساد مي‎شود، خداوند در کنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، به مردان نيز دستور به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر آنان حرام کرده است؛ چنان‎که از امام رضا(ع) نقل شده است:

«حُرّم النظر الي شعور النساء المحجوبات بالازواج و غيرهنّ من النساء لما فيه من تهييج الرجال و ما يدعوا التهييج الي الفساد و الدخول فيما لا يحلّ و لا يجمل» ( مجلسي، ص 34)

نگاه به موهاي زنان با حجاب ازدواج کرده و بانوان ديگر، از آن جهت حرام شده است که نگاه، مردان را برمي‎انگيزد و آنان را به فساد فرا مي‎خواند در آنچه که ورود در آن نه حلال است و نه شايسته.


از مجموع آيات و حديث فوق به خوبي استفاده مي‎شود که هدف و فلسفه‌ي وجوب حجاب اسلامي، ايجاد تزکيه‌ي نفس، طهارت و عفت و پاکدامني در بين افراد جامعه، و ايجاد صلاح و پيش‌گيري از فساد است.

نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

حجاب در اسلام :

حجاب به عنوان يکي از شعائر برجسته اسلام، موضوعي جالب توجه و مورد مناقشه بين اصحاب فکر، عالمان ديني و همچنين شهروندان جامعه ديني قرار گرفته است. حجاب همچنين بعد از رشد روز افزون پديده بانوان محجبه در کشورهاي غربي به يکي از چند مبحث مورد توجه مردمان مغرب زمين تبديل شده تا جايي که جنبه هاي نظري و معرفتي در کنار جنبه هاي عملي و رفتاري آن مورد بررسي و مداقه دانشمندان و جامعه شناسان آن ديار نيز قرار گرفته است.«حجاب»، اين واژه عربي، در نگاهي به معناي پوشيدن، پوشش، پرده و حاجب است که البته در اين ميان، معناي «پرده» بيشترين کاربرد را دارد و همين امر موجب شده است که عده زيادي گمان کنند که اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود.

انديشمند شهيد مرتضي مطهّري در اين باره مي فرمايد: «پوشش زن در اسلام اين است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گري و خودنمايي نپردازد. حدود اين پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنّت، مي توان به دست آورد. آياتي که در اين باره هست، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود پوشش و تماس هاي زن و مرد را ذکر کرده است، بدون آنکه کلمه «حجاب» را به کار برده باشد.»(مطهری،1375،28)

حجاب داراي ابعاد مختلفي همچون معرفتي، ديني، تاريخي و نمادين است. حجاب به تعبيري روشن يکي از مرزهاي نفوذ ناپذير عالم اسلام با دنياي غير است. ردپاي حجاب در غرب حتي به حوزه هاي پسامدرنيسم، فمنيسم بومي و اسلامي، نماد و سبک شناسي و مسائل قدرت کشيده شده است. اين موارد فقط واجد يک مفهوم اند: قدرت و اهميت حجاب.

حجاب بعداز تولدش درمشرق زمين هنوز هم دربسياري ازمناطق جهان نشانه زنده بودن سنت ودين است اما حجاب در نگاه غرب، نماد غيريت اسلام و همچنين نماد و مظهر ظلم به زنان مسلمان است.اين طرز تلقي ناصواب از حجاب در مواردي بسيار، احساسات ضد اسلامي آنها را بر مي انگيزد.


حجاب در معناي کلي و عملي آن در غرب فرآيندي را سبب ساز شده است که فرد محجبه، آن را به عنوان نماد و شاخص موقعيت اجتماعي و هويت خويش قرار مي دهد.حجاب امروز به خصوص در غرب به واسطه موج گرايش به آن متضمن پيوندهاي پيچيده علائق و باورهاي فردي و سياسي و مذهبي است. حجاب براي بسياري نماد آشکاري از ايمان و عقيده شخصي آميخته با مسائل ديني و فرهنگي است و براي بسياري ديگر مبارزه اي سياسي و عبادي عليه وضع موجود و مبارزه اي نمادين براي بهبود شرايط موجود.حجاب هر چه باشد به مانند ساير تکاليف وابسته به اصول اسلام يک تکليف است. تکليفي به مثابه پرچمي که مشخص مي کند چگونه بايد زيست و براي تقرب به خداي خويش آن را بايد رعايت کرد. البته حجاب هم نه تحميلي بلکه انتخابي است. زيرا يکي از افتخارات دين اسلام اين است که دين انتخاب است نه تحميل. مگر نه اينکه نمي توان به زور آدميان را با حجاب يا بي حجاب کرد. نمونه بارز آن شکست پروژه کشف حجاب اجباري رضاخان است. رضا شاه در پروژه اش شکست خورد. چون از مباني ذهني و فکري مردم که همانا ارادت قلبي به دستورات اسلام است، ناآگاه بود.

نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |
 
 

 

دعا و نیایش

آیات اصلی مربوط به وظیفه پوشش همان آیات سوره نور است. آیاتی چند هم در سوره احزاب است که می توان آنها را در حاشیه این مطلب ذکر کرد. قسمتی از این آیات مربوط است به زنان رسول خدا و قسمت دیگر دستورهائی است که درباره حفظ حریم عفاف وارد شده است.
اما قسمت اول: «یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا* و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی و اقمن الصلوة و آتین الزکوة و اطعن الله و رسوله انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب/ 32 و 33)؛ در این دو آیه، مخاطب، زنان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشند: ای زنان پیغمبر شما همچون سایر زنان نیستید - اگر پرهیزکار باشید - مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه و شهوت آلود به کار نبرید که موجب طمع بیماردلان گردد. به خوبی و شایستگی سخن بگوئید. در خانه های خویشتن قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین، به خودنمائی و خودآرائی از خانه بیرون نشوید. مقصود از این دستور زندانی کردن زنان پیغمبر در خانه نیست، زیرا تاریخ اسلام به صراحت گواه است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله زنان خود را با خود به سفر می برد و آنان را از بیرون شدن از خانه منع نمی فرمود مقصود از این دستور آنست که زن به منظور خودنمائی از خانه بیرون نشود و مخصوصا در مورد زنان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله این وظیفه سنگینتر و مؤکدتر است.

آیه 53 سوره احزاب چنین است: «یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم الی طعام غیر ناظرین اناه و لکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا مستأنسین لحدیث ان ذلکم کان یؤذی النبی فیستحیی منکم و الله لا یستحیی من الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده ابدا ان ذلکم کان عندالله عظیما»؛ عربهای مسلمان بی پروا وارد اتاقهای پیغمبر می شدند. زنهای پیغمبر صلی الله علیه و آله هم در خانه بودند. آیه نازل شد که اولا سرزده و بدون اجازه وارد خانه پیغمبر نشوید، و اگر برای صرف غذا دعوت شدید به موقع بیائید و بعد هم برخیزید و بروید و به قصه گوئی و صحبتهای متفرقه وقت نگیرید، زیرا این امور پیغمبر را ناراحت می کند و او شرم می کند شما را از خانه خود بیرون کند ولی خدا از شما شرم نمی کند. و ثانیا وقتی می خواهید چیزی از زنان پیغمبر بگیرید، از پشت پرده بخواهید بدون اینکه داخل اتاق شوید. این کارها برای پاکیزگی دل شما و دل آنها بهتر است. شما نباید پیامبر را آزار دهید و نه زنان او را پس از درگذشت پیغمبر به زنی بگیرید، که این کارها در نزد خدا بزرگ است.

در این آیه، کلمه " حجاب " ذکر شده است. همانطوری که قبلا گفتیم در کلمات قدماء هر جا سخن از آیه حجاب است مقصود همین آیه است. دستور حجاب که در این آیه است غیر از دستور " پوشش " است که مورد بحث ما می باشد. دستوری که در این آیه ذکر شده است راجع به سنن خانوادگی و رفتاری است که انسان باید در خانه دیگران داشته باشد. طبق این دستور، مرد نباید وارد جایگاه زنان شود، بلکه اگر چیزی می خواهد و مورد احتیاج اوست باید از پشت دیوار صدا بزند. این مسأله ربطی به بحث " پوشش " که در اصطلاح فقه نیز تحت عنوان " ستر " نه " حجاب " نامیده می شود، ندارد. جمله: «ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن» مانند جمله: «و ان یستعففن خیر لهن؛ و عفت ورزیدن برای آنان بهتر است.» که در آیه 61 از سوره نور آمده است، دلالت می کند که هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترک برخوردهائی که مستلزم نظر است رعایت نمایند به تقوا و پاکی نزدیکتر است. همانطور که گفتیم: رخصتهای تسهیلی و ارفاقی که به حکم ضرورت داده شده است، نباید رجحان اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد.

اختصاص آیه حجاب به زنان پیامبر اکرم
می دانیم که در قرآن کریم درباره زنان پیغمبر دستورهای خاصی وارد شده است. اولین آیه خطاب به زنان پیغمبر با این جمله آغاز می شود: «یا نساء النبی لستن کأحد من النساء»؛ یعنی شما با سایر زنان فرق دارید (احزاب/ 32). اسلام عنایت خاصی داشته است که زنان پیغمبر چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان، در خانه های خود بمانند، و در این جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در کار بوده است.
قرآن کریم صریحا به زنان پیغمبر می گوید: «و قرن فی بیوتکن»؛ یعنی در خانه های خود بمانید (احزاب/ 33). اسلام می خواسته است " امهات المؤمنین " که خواه ناخواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نکنند، و احیانا ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند. و چنانکه می دانیم یکی از " امهات المؤمنین " (عایشه) که از این دستور تخلف کرد، ماجراهای سیاسی ناگواری برای جهان اسلام به وجود آورد. خود او همیشه اظهار تأسف می کرد و می گفت دوست داشتم فرزندان زیادی از پیغمبر می داشتم و می مردند اما به چنین ماجرائی دست نمی زدم. سر اینکه زنان پیغمبر ممنوع شدند از اینکه بعد از آن حضرت با شخص دیگری ازدواج کنند به نظر من همین است. یعنی شوهر بعدی از شهرت و احترام زنش سوء استفاده می کرد و ماجراها می آفرید. بنابراین اگر درباره زنان پیغمبر دستور اکیدتر و شدیدتری وجود داشته باشد بدین جهت است. به هر حال آیه ای که در آن آیه کلمه " حجاب " به کار رفته آیه 53 از سوره احزاب است که می فرماید: «و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراء حجاب»؛ یعنی اگر از آنها متاع و کالای مورد نیازی مطالبه می کنید از پشت پرده از آنها بخواهید.
در اصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا نام " آیه حجاب " آمده است مثلا گفته شده قبل از نزول آیه حجاب چنان بود و بعد از نزول آیه حجاب چنین شد، مقصود این آیه است که مربوط به زنان پیغمبر است (صحیح مسلم جلد 4 صفحات 151 - 148)، نه آیات 30 و 31 سوره نور که می فرماید: «قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم»؛ به مردان باایمان بگو: دیده (از نامحرم) فرونهند. - الی آخر - «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهم»؛ به زنان باایمان بگو: دیدگان خود را (از نامحرم) فروبندند. یا آیه 59 سوره احزاب که می فرماید: «یدنین علیهن من جلابیبهن»؛ پوشش های خود را بر خود بپیچند - الی آخر.

 

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.