حجاب و عفاف
حجاب نشان وقار و علامت افتخار زن است
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://www.roozgozar.com

واژه عفاف در منابع لغوی به خودداری از چیزی که حلال نیست.    یا خودداری از گفتار یا کرداری که جایز و شایسته نیست.  تعریف شده است. راغب اصفهانی آن را حالت نفسانی می داند که به واسطه آن غلبه شهوت جلوگیری می کند.  . در قران کریم «حالت نفسانی که از غلبه شهوت باز دارد » آمده است . به بیان قران کریم عفیف به شخصی اطلاق می شود که خود نگهدار وبا مناعت باشد .  

مطابق این معنا، عفاف در مفهوم عام خود عبارت از خویشتن داری در مقابل هر نوع تمایل افراطی نفسانی است.

بر این اساس، عفاف به صنف خاصی اختصاص ندارد و برای زن و مرد یک فضیلت اخلاقی به شمار می آید. ادیان الهی نیز بر این ملکه نفسانی تأکید داشته و از پیروان خود پای بندی به آن را درخواست می کنند.

با توجه به اهميت عفاف به عنوان روح پوشش که بسترساز سلامت و پاکي جامعه است،‌ ابتدا به بررسي جايگاه آن در اسلام مي‌پردازيم:

در فرهنگ اسلام نیز با دقت تمام و نیز جامع نگری، مسئله عفاف مورد توجه قرار گرفته و با دستورالعمل هایی زن و مرد را به سوی این فضیلت اخلاقی فرا خوانده است.

مسئله کنترل نگاه و حفظ آن یکی از این دستورات قرآنی است قرآن کریم به مردان و زنان مؤمن دستور می دهد:

قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...  

به مردان مومن بگو چشمان خويش فرو گيرند... و به زنان مومن بگو که چشمان خويش فرگيرند

غض بصر در لغت به معنای کاهش دادن نگاه و خیره نشدن است.   به عقیده برخی از مفسران خطاب قل للمؤمنین... برای زن و مرد کفایت می کرد اما به دلیل اهمیت مسئله خطاب به زنان را به طور مستقل آورد «قل للمؤمنات» تا فرمان کنترل نگاه را با تأکید بیش تری بیان کرده باشد. براساس آیات یاد شده مرد و زن وظیفه دارند از نگاه خیره پرهیز نمایند و با دوری از نگاه های خیره و آلوده، راه گسترش عفت را هموار سازند.

رعایت عفاف در راه رفتن جنبه دیگری است که در آیات قرآن پس از آن که مرد و زن مؤمن را از نگاه های شهوت آلود نهی می کند، می فرماید:

...وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَي اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ 

و نيز چنان پاي بر زمين نزنند تا آن زينت که پنهان کرده‌اند دانسته شود،‌اي مومنان، همگان به درگاه خدا توبه کنيد، باشد که رستگار گرديد.

فرهنگ حاکم بر آن روزگار که منش زن جاهلی را به هنگام حضور در اجتماع ترسیم می کند، زمینه نزول آیه است. زیرا برخی از زنان عرب، خلخال به پا می کردند و برای اینکه بفهمانند خلخال به پا دارند پای خود را محکم به زمین می کوبیدند، ایه آنان را از این عمل نهی می کند

بر این اساس و با توجه به سیاق آیه، برخی از مفسران از این آیه یک قاعده کلی استنباط کرده اند و آن این که: نهی از پا به زمین کوبیدن، بیانگر نهی از هر چیزی است که توجه نامحرم را جلب کند و نگاه ها را برانگیزد و زمینه فساد درست کند.

و نیز قرآن با تأکید تمام از اینکه آهنگ و محتوای سخن زن هیجان انگیز باشد، جلو گرفته است در قرآن آمده است:

يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً    

اي زنان پيامبر، شما همانند ديگر زنان نيستيد، اگر از خدا بترسيد. پس به نرمي سخن مگوييد تا آن مردي که در قلب او مرضي هست به طمع افتد. و سخن پسنديده بگوييد.

این آیه گرچه خطاب به همسران پیامبر است اما دستور عامی به تمام زنان است. که گفتارشان هم به لحاظ شیوه بیان و هم به لحاظ محتوا عفیفانه باشد.

محتوای سخن باید قول معروف باشد یعنی سخنی که شرع و عرف اسلامی آن را بپسندد و آن سخنی است که تنها مدلول خود را برساند. 

بنابراین در فرهنگ اسلام هر گفتاری که با ناز و عشوه همراه باشد، نمادی از بی عفتی است. محتوای کلام نیز هر گاه شهوت را برانگیزد، به دور از عفت است.

گفتنی است عفاف در آموزه های اسلامی از ابعاد گسترده تری برخوردار است و ما به دلیل ضیق مجال از سایر جنبه های آن صرف نظر می کنیم.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

 

 

واژه حجاب به معنای حائل، پرده، پنهان کردن و منع از تلاقی است.  بنا به گفته استاد مطهری کاربرد کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاً جدید است زیرا این واژه بیش تر در معنای پرده استعمال شده است .  یکی از مسائل مهم در اسلام پوشیدگی زن در برابر بیگانگان است که با عنوان حجاب مطرح می شود.

در معنی واژه حجاب در دانشنامه جهان اسلام امده است :معنی مصدر آن پنهان کردن و منع از وارد شدن است و معنی اسمی آن پرده می باشد.

 

از دیدگاه اسلام حجاب به مفهوم محدود کردن فعالیت های اجتماعی زن نیست، بلکه زن می تواند با رعایت پوشش و حفظ حدود آن در جامعه حضوری فعال داشته باشد.

قرآن کریم حدود و چگونگی پوشش را در آیه 31 سوره نور تبیین نموده و می فرماید:

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ .... 

و به زنان مؤمن بگو چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند و زينت‌هاي خود را جز آن مقدار که پيداست آشکار نکنند و مقنعه‌هاي خود را تا گريبان فرو گذارند و زينت‌هاي خود را آشکار نکنند، جز براي شوهر خود و...

ابتدا به معنای واژگان کلیدی آیه مذکور به اختصار می پردازیم:

زینت: به معنای زیور که شامل زینت طبیعی (یعنی زینتی که در آفرینش فرد به کار رفته که اساس آن صورت و چهره است) و زینت اکتسابی (یعنی زیبایی که به واسطه لباس، زیورآلات و لوازم آرایشی به دست می آید) می شود. مفسران نیز واژه زینت را به معنای عام دانسته اند که شامل زینت های طبیعی و اکتسابی هر دو می شود. 

خمر: جمع خمار به معنای روسری و سرپوشی که زن بوسیله آن سرش را می پوشاند. 

جیوب: جمع جیب به معنای گریبان و دور گردن است.    یکی از صحابه در بیان معنای این واژه در آیه می گوید: زن سر و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.

دستور کلی « لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ » زن را مأمور می کند که زینت هایش را بپوشاند و اندام و زیبایی های طبیعی و اکتسابی خود را در مقابل چشمان نامحرم قرار ندهد.

چگونگی پوشش در آیه «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ » را مفسران با توجه به فضای فرهنگی عصر نزول تفسیر کرده اند. چون در دوره جاهلی زنان روسری خود را به پشت سر می افکندند به طوری که گردن و بخشی از سینه آنها نمایان می شد، قرآن دستور می دهد که روسری را طوری به گریبان قرار دهند که گردن و سینه آنها را بپوشاند.  

در سوره احزاب آیه 59 می فرماید:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً

اي پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که چادر خود را بر خود فرو پوشند. اين مناسب‌تر است تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده مهربان است.

جلابیب: جمع جلباب به معنی جامه ای است از چادر بزرگ تر و از عبا کوچک تر که زن به وسیله آن سر و سینه خود را می پوشاند.

گرچه مفسران در بیان معنای جلباب اختلاف نظر دارند اما جلباب، لباس بلند و گشادی است که زیبایی های اندام و زینت ها را بپوشاند و زن را از تعرض افراد بیمار دل مصون نگه دارد.

بر طبق اين آيه، قرآن کريم فلسفه پوشش را نوعي حرمت بخشي و احترام گذاردن به زن مي‌داند زيرا او را از نگاه‌هاي آلوده و شهواني حفظ مي‌کند. چون اگر زن، حدود را رعايت نکند هر بيماردلي به او طمع نموده و با نگاه آلوده اش حريم وي را مي‌شکند و هويت واقعي‌اش را به فراموشي مي‌سپارد.    از اين رو قرآن مي‌فرمايد: ذلک أدني أن يعرفن فلايوذين اين پوشش، نزديک‌تر است که زنان به حياء و عفاف شناخته شوند و مورد اذيت نااهلان واقع نشوند.

بدين ترتيب، اسلام حکم تشريعي به جامانده از اديان گذشته را ضابطه‌مند کرده و در قالبي متعادل و به دور از افراط و تفريط و متناسب با اقتضائات دروني زن و مرد مسئله پوشش را طراحي کرده است  که نقش در کاهش آسيب اجتماعى دارد.دراین جا ابتدا مختصری درباره این موضوع بحث می کنیم.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |
 
- امام رضا (عليه السلام) در مورد اينکه چرا نگاه مردان نامحرم به موي زنان متاهل و مجرد حرام است؟ فرمود: اين نگاه زمينه ساز قسمتهاي بدن زن که نگاه به آن حرام است نيز حرام مي باشد. ولي مواردي را خداوند استثناء فرموده است، چنانچه در قرآن مي فرمايد: «بر پيرزناني که مردان ميل به ازدواج با آنها نمي يابند، ايرادي نيست اگر حجابي نداشته باشند، مشروط بر آنکه خود را نيارايند.» مطابق اين آيه قرآن، نگاه مردان به سوي چنين زناني اشکال ندارد.
بحارالانوار، ج 104، ص 36 / عيون الاخبار، ج 2، ص 97

حجاب فاطمي
 

- هنگامي که ابوبکر و عمر اتفاق کردند بر منع حضرت فاطمه (سلام الله عليها) از فدک و اين خبر به آن حضرت رسيد مقنعه شان را به سر پيچيدند و خود را در ميان عبا قرار دادند و اطراف خود را از سر و صورت و ساير بدنشان را تا پاهايشان به آن پوشانيدند به قدري لباسهايشان بلند بود که هنگام راه رفتن (اطرافيان) پاهايشان را به دامن او مي نهادند و ايشان مانند رسول خدا (صلي الله عليه و آله) راه مي رفتند تا وارد مسجد شدند بعد پرده اي در مقابل آن حضرت کشيده شد.
(اقل السادات سيده فاطمه علامه - حجاب فاطمي، ج 1، ص 56)
- حضرت زهرا (سلام الله عليها) سخت زشت و قبيح مي شمردند که حتي بعد از مرگ هم نامحرم به حجم بدن زنان ولو از روي پوشش و حجاب نگاه کند. اولين کسي که در اسلام تابوت براي جنازه اش قرار داده شد فاطمه زهرا (سلام الله عليها) بود.
وسائل الشيعه، ج 2، ص 876

حجاب عاشورايي
 

- بخشي از خطبه حضرت زينب (سلام الله عليها) در مجلس در انتقاد از يزيد در رابطه با رفع حجاب از دختران پيامبر چنين است "... اي پسر آزادشدگان آيا عدالت آن است که زنان و کنيزان خود را پشت پرده جاي دهي ولي دختران رسول خدا را اسير نموده و پرده آبرو و حرمت آنها را بدري؟ و صورت آنها را بگشايي؟"
(ترجمه لهوف، سيد بن طاووس، سوگنامه سالار شهيدان، عليرضا رجالي تهراني)
- دختر 6 ساله حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام) در مجلس يزيد با آستين خود روي خود را گرفته بود و اشک مي ريخت. يزيد پرسيد چرا گريه مي کني؟ فرمود: چگونه گريه نکند کسي که پوشش و نقابي براي او نيست که صورت خود را از تو و حضار مجلست بپوشاند.
(ترجمه نفس الهموم، ص 221)
- فاطمه دختر حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام) در روز عاشورا پس از غارت و تاراج اهل بيت (عليهم السلام) خدمت عمه خود حضرت زينب (سلام الله عليها) رسيد و گفت: آيا پارچه اي هست که سرم را بپوشانم؟ حضرت زينب (سلام الله عليها) که خود نيز مثل او گرفتار بود در جواب فرمودند: عمه ات نيز مثل شما احتياج به پوشش دارد.
(حجاب در اديان الهي، ص 107)

هشدارهاي خدا
 

- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله): کسي که چشمش را از حرام پر کند خداوند روز قيامت چشمش را از آتش پر مي نمايد، مگر اينکه توبه نمايد.
(وسائل الشيعه، جلد 14، ص 142)
- پيامبر مي فرمايد: "بيشتر اهل دوزخ مرداني هستند که ازدواج نمي کنند و پست ترين مردگان شما مردگاني هستند که بي همسرند."
(وسايل الشيعه، ج 14 ص 171)
- اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمودند: روزي من و فاطمه به خدمت رسول خدا (صلي الله عليه و آله) رفتيم و آن حضرت را بسيار گريان يافتيم، عرض کردم: پدر و مادرم فداي تو باد يا رسول الله، چه چيز سبب گريه شما شده است؟ فرمود: يا علي، شبي که مرا به آسمان بردند، زناني چند از امت خود را در عذاب شديد ديدم، پس از حالت آنها تعجب کردم و از شدت عذاب آنها گريستم.
زني را ديدم که به موهايش آويخته شده بود و مغز سرش مي جوشيد و آن زني بود که، موي خود را از مردان نامحرم نمي پوشانده است!
و زني را ديدم که به سينه هايش آويخته شده بود و آن زني بود که از انجام وظائف زناشويي خودداري مي ورزيده است.
و زني را ديدم گوشت بدن خود را مي خورد و آتش از زيرش شعله مي کشيد و آن زني بود که براي مرد نامحرم زينت مي کرده است.
و زني را ديدم که گوشت بدن او از جلو و عقب با قيچي هاي آتشين پاره پاره مي شد و آن زني بود که خود را به مردان (نامحرم) عرضه مي داده که به او رغبت کنند!
و زني را ديدم که صورت و دستهايش مي سوخت و روده هاي خود را مي خورد و آن زني بوده که مرد و زن نامحرم را به يکديگر مي رسانده است.
و زني را ديدم که به صورت سگ، آتش در پشتش داخل مي شد و از دهانش بيرون مي آمد و ملائکه سر و بدنش را با گرزهاي آتشين مي کوبيدند. و آن زني بوده که خواننده و آوازه خوان و حسود بوده است.
1. عيون اخبار الرضا عليه السلام ج 2، ص 10.
2. بحارالانوار، ج 8 / 309 و جلد 103 / 245.
3. حيات القلوب ج 2، ص 292.
- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله): دو گروه اهل جهنم هستند؛ و حتي بوي بهشت به مشام آنها نخواهد رسيد:
1. ستمگران تازيانه به دست. 2. زنان بي حجاب و برهنه اي که با زرق و برق خود را به مردم نشان داده و هوس هاي آنها را به سوي خود جذب مي کنند. موهاي سرشان همچون کوهانهاي شتر سبکسر عربي است....
(فروع کافي، ج 5، ص 1519)
- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله): زناني پوشيده و برهنه و مايل به کارهاي پليد جهل دهنده و اغوا کننده به منکرات و زشتيها که سرشان مانند کوهان شتر (آرايش جو) است، که اين گونه از زنان نه در بهشت داخل مي شوند و نه بوي بهشت به مشام ايشان مي رسد.
(تفسير قرطبي، ج 14، ص 224)
- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) فرمودند: دو گروهند که اهل آتشند، نمي خواهم آنها را بنگرم: 1. گروهي که تازيانه به دست گرفته و به مردم اذيت مي رسانند. 2. زناني که پوشيده اند ولي برهنه اند. (کاسيات عاريات) به شهوات متمايلند و مردم را به سوي خود جذب مي کنند.
(علل الشرايع، ص 602)
- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله): هرگاه زني براي غير شوهرش، خود را معطر نمايد سپس از خانه اش بيرون شود تا زماني که به منزلش برمي گردد لعنت مي شود.
(وسايل الشيعه، ج 14، ص 114؛ حجاب در اديان الهي، ص 95)
- پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلم): دو گروه از دوزخيان را (هنوز) من نديده ام: گروهي که تازيانه هايي مانند دم گاو در دست دارند و مردم را با آن مي زنند و گروه ديگر زناني که پوشش دارند اما برهنه اند، کجراه مي روند (زناني که کرشمه راه مي روند و دل مردان را مي ربايند يا روسري و مقنعه خود را کج و تا نيمه بر سر مي کنند. يا با آرايش و زيور بيرون مي آيند به تعبير ديگر زناني که به ديگر زنان ياد مي دهند مانند آنها رفتار کنند (بدحجاب باشند) و ديگران را به کج روي تشويق مي کنند، سرهايشان همچون کوهان شتر خاساني فروهشته است. اينان به بهشت نمي روند و بوي بهشت را که از فاصله چندان و چندان به مشام مي رسد، استشمام نمي کنند.
- رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمودند: دو گروه اهل جهنم هستند؛ از جمله زن بدحجابي (که در ضمن اين که پوشيده اند برهنه و عريانند) آنان براي فتنه و فريب مردان خود را آرايش و زينت مي کنند و مانند کوهان شتر سبکسر، موهاي خود را بيرون مي گذارند. اين زنان نه داخل بهشت خواهند شد و نه بوي بهشت به مشامشان خواهد رسيد.
(کنزالعمال، ج 16، ص 383، شماره 45013 و مانند آن ج 16، ص 401)
منبع: حريم ريحانه.
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

فاطمة الزهراء:خَیرٌ لِلنِساءِ اَن لا یَرینَ الّرِجالَ وَ لا یَراهُنّ َ الرّجالُ.

روزی رسول خدا (ص) از اصحاب خود پرسید:چه چیزی برای زنان بهتر است؟ اصحاب ندانستند.

علی(ع) نزد فاطمه(س) آمد و پرسش پیامبر را با وی در میان گذاشت.

فاطمه (س) پاسخ داد: «بهترین عمل برای زنان آن است که مردان نامحرم را نبینند و مردان
نامحرم نیز زنان را نبینند.»

چون علی به خدمت پیامبر بازگشت ،پاسخی را که فاطمه داده بود،عرض کرد.

پیامبر فرمود:چه کسی این پاسخ را برای تو بیان کرده؟ علی (ع) عرض کرد: فاطمه.

پیامبر فرمود: اِنّها بَضعًة ُ منیّ (فاطمه پاره تن من است)

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |

حجاب،دارای فواید بسیاری است که اجمال آن عبارت است از:

الف)آرامش روانی
شهید مطهری می فرمایند:
<<نبودن حریم میان زن و مرد،و آزادی معاشرت های بی بند و بار،هیجان ها و التهاب هاجنسی را فزونی می بخشد وتقاضای سکس را به صورت یک عطش روحی و یک خواسته اشباع نشدنی درمی آورد.غریزه جنسی غریزه ای نیرومند،عمیق و<<دریا صفت>>است،هر چه بیشتر اطاعت شود سرکش تر می گردد،همچون آتش که هر چه بیشتر به آن خوراک بدهند،شعله ورتر می شود.>>


ب)استحکام پیوند خانوادگی
هر چیزی که موجب تحکیم پیوند خانوادگی و سبب صمیمیت رابطه زوجین گردد،برای کانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداکثر کوشش شود.
اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج مشروع،پیوند زناشویی را محکم می سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می گردد.
ج)استواری اجتماع
کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع،نیروی کار وفعالیت اجتماع را ضعیف می کند.و حجاب و پوشش اسلامی هیچگونه محدودیت برای فعالیت های فرهنگی،اجتماعی،هنری،سیاسی و اقتصادی زن ندارد.
د)ارزش و احترام زن
اسلام زن را تشویق کرده که حجاب داشته باشد و زن هر اندازه متین تر،باوقارتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نامحرم نگذارد،بر احترامش افزوده می شود.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, توسط mobina mirjafari |



زن و مرد در طبیعت، هر یک گرایشها، انگیزه ها، توانها و کارکردهای خاص خود و آسیب ها و ضرورت های ویژه خود را دارند. از این رو در قرآن هر یک از آن دو به تکالیفی مکلّف شده اند که با هم یکسان نیست، چرا که اگر نقش زن در طبیعت و تدبیر الهی، نقش جذب و تسخیر و پذیرش قرار داده شده و لوازم این جذابیت و انگیزه ها و محرکهای لازم به او داده شده است. پس او از همین ناحیه نیز آسیب پذیر است و وحی قرآنی خواسته است با برنامه ها و رهنمودهایی جلو آسیب ها را بگیرد و در عین حال اصل طبیعت زنانه زن را انکار نکند و ضد ارزش معرفی ننماید.

این است که در کنار تشویق او به ایجاد جذابیت مثبت برای همسر خود، وی را از به کار گیری این توان در زمینه های نادرست بر حذر داشته و از او خواسته است تا با حجاب و عفاف و حیا بر نیروی جذّابیت آفرینی خویش فائق آید و آن را مدیریت کند. برخی از روانشناسان بر این باورند که همزمان با آغاز دوران بلوغ احساس تشخیص هویت نیز خود نمایی می کند؛ همانگونه که پسران در این مقطع سنی به سلطه جویی می اندیشند.

در دختران حالت انقیاد، جذب و قدرت جلب توجه آشکار می شود و در نتیجه علاقه پوشیدن لباسهای زیبا، آرایش کردن، با عشوه سخن گفتن، با ناز قدم بر داشتن و بروز حالت های مادرانه در آنان طبیعی است ولی در مرحله تکامل بلوغ و تعیین هویت انسانی زنان باید به جای جذب همه مردان، تنها به یک مرد توجه کرده و بقیه توانایی های جسمی و روحی خود را صرف سازندگی کنند . البته این خطر وجود دارد که رشد شخصیت توقف پیدا کند و دختران به موجودات کاملا گیرنده تبدیل شده، همیشه اسیر توجه دیگران باشند. امروز این خطر به صورت جدی تر مطرح است. در بسیاری از جوامع بشری این توقف به گونه های مختلف مورد تشویق قرار می گیرد.

ظهور زنان بی بند و بار و عشوه گر در پرده سینماها و تلویزیون، نقش معرفی الگو را دارد. (روحانی،/۲۵ و۳۲ و۳۵) خانم لمبروزو بدون یادآوری مراحل رشد هویت، زن را تشنه دلربایی می شناسد و برای تسخیر توجه و دلهای دیگران از ارائه اندام، تنظیم رفتار و گفتارش سود می برد: «یکی از تمایلات عمیق و آرزوهای اساسی زن آن است که در چشم دیگران اثر مطلوب بخشیده و به وسیله حسن قیافه، زیبایی اندام، موزون بودن حرکات، خوش آهنگی صدا، طرز سخن گفتن و بالاخره شیوه راه رفتن خود، مطبوع طباع واقع گشته، احساسات آنها را تحریک نموده و روحشان را مجذوب سازد » (لمبروزو،/ ۴۲)

وقتی دختران و زنان در کنار گرایش به لبخند زدن (هاید،/ ۱۶۶) نزاکت در گویش، نمایش نرمی، ملایمت، رأفت و شفقت (اردوبادی، نگاه پاک زن و نگاه های آلوده به او،/ ۸۳ ) به آرایش و نمایش می پردازند، جاذبه دو چندان پیدا می کند ولی عطش آنها در خود نمایی و جلب توجه دیگران نیز افزایش می یابد (روحانی، / ۱۱۲ ) و به تبعیت از آن هزینه تجمل نیز بالا می رود. براساس تحقیقی، زنان جهان شصت درصد در آمد سالانه شان را صرف زیبایی، خرید لوازم آرایش و بهداشت می کنند اکثر افرادی که چنین هزینه می کنند، زنان زیر ۲۵ سال را تشکیل می دهند

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.